Kalam Perantau

Icon

Terkini: Keretapi Kerteh-Kuantan ditutup dizaman UMNO. RM 800j lesap!

Baru 6 tahun beroperasi sekarang dah mampos. Amat malang Landasan keretapi yang dibina dan beroperasi dizaman pemerintahan PAS di Terengganu akan ditamatkan operasinya pada 1 Oktober 2010 ini. Di Zaman pemerintahan Umno-BN yang hebat dengan pembangunan yang tak pernah dilihat. Zaman Datuk Mat Said yang merakyatkan pembangunan akhirnya kini akan hilang dari penglihatan. Dengan kos pembinaan yang dikatakan menelan RM 800 juta ringgit, duit rakyat itu akan hilang begitu sahaja?

Sistem Keretapi Kuantan Kerteh (Kuantan Kerteh Railway System-KKRS) telah siap dibina dan telah beroperasi mulai 01hb.April 2004. Landasan keretapi sejauh 86 km itu telah dibina oleh pihak Petronas sehingga ke Kuantan Yad bagi tujuan mengangkut barang-barang (hasil daripada pemerosesan minyak) untuk di ekspot ke luar negara melalui Pelabuhan Kuantan yang terletak kira-kira 20 km dari pusat bandar.

Pembinaan landasan keretapi pada dasarnya bagi tujuan memperkenalkan sistem pengkeretapian di negeri Terengganu selain dari itu untuk mengelak kesesakan jalanraya yang semakin meruncing. Dua buah lokomotif telah dibeli dari China bagi tujuan menarik jajajaran tren dan terdapat 50 set wagon termasuk 02 BGV (Bogi Guard Van) telah disediakan dalam misi pengkeretapian di Kuantan Kerteh Railway System. Apakah lokomotif ini akan dijual pula kepada Rosmah untuk projek Iandasan berkembar Ipoh?

Perjanjian bersama dengan pihak KTMB telah dimetri dan pengurusan KTMB bersetuju menempatkan seramai 15 pegawai yang terlatih untuk mengendali sistem operasi dan teknikal. Mereka telah berkhidmat sejak 16 Janruari 2003. Kemana kaki-tangan ini akan pergi? Dah le KTMB di Singapura dah nak tutup. Apa jadi nasib mereka?

Rencana Utusan Malaysia 2006. Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican menyatakan; “Satu lagi contoh sumbangan Petronas ialah landasan kereta api dari Kertih ke Kuantan yang kami bina, ia bukan sekadar membawa barang perantara ke loji dan untuk eksport tetapi juga demi keselamatan jalan raya. Tanpanya, 3,500 buah lori sehari akan menggunakan jalan raya di sana. Selain itu, jalan juga tidak rosak. Melalui kemudahan sebegini, pelabur akan datang”. Betul ke 3,500 buah lori akan berkeliaran semula dijalanraya antara Kerteh-Kuantan? Tidakkah ia akan menambahkan kesesakan jalan-raya khususnya di jambatan Kemaman dan Bandar Chukai.

Bagaimana pula dengan isu keselamatan? Tidakkan ianya melibatkan produk berbahaya. Bagaimana jika berlakunya kemalangan? Kawasan yang melibatkan jalanraya yang melibatkan orang awam. Dahlah sistem jalanraya yang tak elok. Jalan raya khususnya di Kijal kampong MB Terengganu tu macam ular dan lipan. Habis bagaimana produk petro-chem itu nak sampai kepada pelabuhan? Guna lori? Siapa pulak dapat kontrak pengangkutan tersebut? Dah le pelabuhan Kemaman tu sudah ditelan Pelabuhan Kuantan. Kini lori pulak telan landasan keretapi. zaman pemerintahan Pas dahulu dah ada perbincangan kenapa perlu Kerteh-Kuantan sedangkan pelabuhan Kemaman lebih dekat separuh & kos boleh dijimatkan. Tetapi keputusan orang KL yang buat bukan kat Terengganu. Siapa orang KL tu?

Sistem kesihatan pun ketinggalan zaman. Hospital Daerah Dungun sendiri dibina semenjak zaman lepas perang Jepun. Habis macamana nak menanggani kes-kes yang melibatkan bahan berbahaya seperti petrol-chemical dengan segera jika berlaku kemalangan. Apatah lagi melibatkan jalan yang sentiasa diguna-pakai oleh orang awam. Jalan bypass kawasan petro-chem dengar kata sudah diberi duit oleh pihak petronas tetapi tidak dibuat oleh JKR sehingga sekarang. Betul ke? Pekan Paka-Kerteh-Kemasik takde hospital. Adalah klinik sekadar untuk check perempuan nak bersalin. Apa-apa kes kecemasan ambulan terpaksa berkejar ke Hospital Kuala Terengganu. Nyawa orang ramai dipertaruhkan!

Kenapa beberapa hari lagi keretapi itu akan ditutup? Tidak sebagaimana yang diwar-warkan selama ini. kenapa berlaku sebaliknya? Adakah landasan keretapi Kerteh-Kuantan itu tidak menguntungkan? Takkanlah Petronas membelanjakan duit rakyat sedemikian banyak hanya untuk digunakan sekadar 6 tahun. Takde kajian dibuat ke? Atau ia hanya projek untuk mengenyangkan kroni UMNO. Dan selepas kenyang maka tahik dibuang merata-rata. Semua sapu tangan. Takde siapa yang bertanggung-jawab. Tinggallah rakyat Terengganu bernostalgia dengan keretapi buat kali kedua. Selepas pupusnya pengangkutan keretapi Bukit Besi – Sura gate. Inilah nasib Terengganu. Hasil minyaknya penjana ekonomi Negara, dek kerana kebodohan kepimpinan Umno Terengganu, ia menjadi negeri kedua termiskin.

Ketika kabinet meluluskan pada tahun 2007 projek kereta api laju menghubungkan Kuala Lumpur-Kuantan sempena ECER bagi meningkatkan pelaburan dan industri pelancongan di Pantai Timur Semenanjung. Perkhidmatan kereta api sepanjang 246 kilometer itu akan mengambil masa antara sejam hingga sejam setengah. Kereta api itu boleh mencapai kelajuan 120 kilometer hingga 150 kilometer sejam. Ia akan disambung ke Kerteh dank e Terengganu. Berkhayallah rakyat Terengganu dengan pembangunan yang nak dibawa oleh Umno-BN. Jangankan nak tunggu rel keretapi tu siap setelah 3 tahun diluluskan, Apatah lagi dengan ekonomi yang flip-flop ni, landasan yang ada dah pun nak di muziumkan. Bolehlah Mat Said jadikan produk pelancongan berkembar dengan Zoo beliau di Kemaman tu.

Sumber : http://ustsaifulbahri.blogspot.com/

Filed under: News, , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Hasil Karya

HARAKAH sebagai media dakwah : Satu analisis

Archives

Categories

%d bloggers like this: