Kalam Perantau

Icon

PILIHANRAYA SARAWAK : Wawancara bersama Tok Guru Nik Aziz

SEDUTAN WAWANCARA EKSLUSIF Shuhaimi Al-Maniri, BERSAMA TOK GURU NIK AZIZ, MURSYIDUL AM PAS DAN MENTERI BESAR KELANTANDI KUCHING SARAWAK 11, April, 2011

Wawancara Ekslusif Shuhaimi Al-Maniri Bersama Tok Guru Nik Aziz (Video)Soalan: Seorang Menteri Persekutuan menuduh, ‘Pas ini ibarat ulama ikan’ yang boleh menghalalkan hukum ikut keadaan. Apa komen tok guru?
TGNA: Dunia ini bukan kepunyaan kita, (ianya) kepunyaan Allah. Hukum adalah milik Allah. Semua orang mesti patuh kepada hukum dan kekuasaan Allah (SWT), pencipta dan pemilik alam ini. Ianya bukan milik manusia. Sejak bila PAS ubah hukum? Contoh, PAS tak pernah ubah hukum daripada muslimat tak boleh bertanding kepada boleh pilihanraya?. Saya nak tanya, bila PAS sebut bahawa muslimat tak boleh bertanding (pilihanraya?). Tak apernah berlaku, tak boleh bertanding waktu pilihanraya, tak boleh mengundi … Umno ni mengarut, bohong. Bila mereka (UMNO) susah, mereka mengarut. Saya ulang sekali lagi, PAS tak pernah kata muslimat tak boleh bertanding, muslimat tak boleh mengundi. Dia (UMNO) yang mengada-ngadakan. Apa yang berlaku (di Malaysia ini), Khadijah Sidek menjadi calon kita (PAS) pada tahun 50’an lagi.

Soalan : Ada satu NGO Melayu (singkatannya, JMM) minta Tok Guru letak jawatan sebagai Mursyidul AM PAS kerana menyokong pelaku video sex (maksudnya video sex anwar) yang heboh sekarang ni. Ini mungkin boleh jejaskan imej parti (PAS).

TGNA: Jejas macam mana? Kenapa perlu letak jawatan? Jawatan ni amanah yang diberikan oleh ahli parti. Saya tak akan letak jawatan, jawatan ini saya di lantik, selagi orang tak tarik balik, saya nak letak macam mana.

Saya bela kebenaran, bila bukti yang membabitkan Anwar tak ada, kita kena membela anwar. Saya akan membela tak kira sesiapa pun. Ada 2 perkara, Anwar disebut liwat sejak sepuluh tahun dulu, tak selesai, dah tak ada bukti, mana boleh bawa kes ? Pertama, liwat ni orang buat dalam kelambu, nyamuk (pun) tak boleh masuk! Tiba-tiba bagaimana tuduh seorang manusia meliwat sedangkan kamu tak tengok. Kamu tuduh orang buat benda dalam kelambu, tentu mu (kamu) tak ada, kalau mu (kamu) ada, tentu mu (kamu) kongsi sama. Kedua, Kenapa kes Anwar diperlagakan sejak dari zaman Dr Mahathir lagi? Tak habis-habis sampai sekararg, sebab tak ada bukti. Saja dicari, buat-buat bukti ada, padahal tak ada. Dalam video ni saya dengar sendiri ceramah daripada ahli parlimen sungai petani dia kata, Kenapa tak tunjuk muka Anwar. Kalau video yang dia buat untuk menuduh anwar, tentu fokus camera itu mesti kat atas muka Anwar. Kenapa tak buat? Nak fokus macam mana, tidak Anwar. Bila itu bukan orangnya, nak fokus macam mana? Dulu liwat, sekarang zina, yang mana sebenarnya? Orang yang tuduh zina, akan kena qazaf. Tak kena qazaf di dunia, akan dikenakan hukum qazaf di akhirat kelak. Saya boleh kata, tidak Anwar.

Soalan : Bila dalam kempen dan ceramah BN, mereka (UMNO) bertanya kenapa pembangkang jadikan isu Pehin Sri Taib Mahmud jadi Ketua Menteri 30 tahun? Kata mereka, PAS pun sama juga ,tengok di Kelantan Tok Guru (Nik Aziz) jadi Menteri Besar, pun dah 20 tahun, tak berhenti juga. Apa komen tok guru?

TGNA: Haaa, itu soalan yang bagus. Bagi saya, pegang jawatan lama itu bukan masalah . Tidak ada kesalahan. Yang menjadi masalahnya ialah, sambil menyelam sambil makan. Bukan sambil minum. Pepatah melayu ada sebut, minum sambil menyelam. Orang ini bukan minum dia makan sambil menyelam.

Longgok harta menjadi masalah. Tengok Presiden Mesir yang kena guling. Disebut dia longgok harta,Presiden Tunisia yang kena guling, disebut longgok harta. Longggok harta, yang salahnya. Baik di Mesir, baik di Tunisia, baik Ghadafi (di Sudan), baik Salleh (di Yaman), disebut-sebut bahawa mereka ini melonggok harta.

Lama pegang jawatan tak salah. Sebab apa kalau kita pegang jawatan lama dan ikhlas lillahi ta’ala, dan tak ada kumpul harta, rakyat sayang pada kita. Macam kita kahwin satu bini. Maknanya,kalau ikut teori ini, lepas kahwin cerai, lepas kahwin cerai, baru betul. Tapi macam kita kahwin laki bini tak pernah cerai sampai mati, ini orang yang baik.

Pegang (jawatan) lama tak pa (apa), bahkan rakyat makin sayang kalau kita betul-betul. Tapi pegang jawatan yang longgok harta menjadi masalah. Nabi Muhammad SAW, 23 tahun pegang jawatan. Waktu dia mati tu, dia lekat hutang kat kedai runcit. Dia tak longgok harta .

Soalan: Akhirnya, apa pesanan dan rayuan tok guru kepada rakyat Sarawak yang akan mengundi pada 16hb April ini?

TGNA : Seperti saya sebut dalam ceramah DAP (di Batu Kawa) malam tadi, dalam pilihanraya ni, undi calon pakatan. Ada calon DAP, undi DAP. Ada calon PAS, undi PAS Ada calon PKR, undi PKR. Itu sahaja (peluang untuk bawa perubahan) di Sarawak ni.

Filed under: News, , , , , , , ,

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Hasil Karya

HARAKAH sebagai media dakwah : Satu analisis

Archives

Categories

%d bloggers like this: