Kalam Perantau

Icon

Krisis Politik Umno Kedah hangat-hangat tahi ayam ?

Oleh : Shuhaimi Almaniri

Dua minggu sebelum ini, saya menulis mengenai politik Terengganu suam-suam kuku dalam ruangan kalam Perantau ini . Kali ini saya menulis sedikit berkaitan politik Kedah pula khususnya krisis pertukaran Menteri Besar yang melibatkan Datuk Ahmad Bashah, Timbalan Pengerusi UMNO Kedah dan Mukhriz Mahathir, Pengerusi UMNO Kedah.

Apa yang menarik adalah kekecohan yang berlaku akibat pertukaran Menteri Besar di Kedah tidaklah seteruk yang berlaku di Terengganu dan juga Selangor yang hamper-hampir kepada pembubaran Dewan Negeri jika tidak diselesaikan dengan baik.

Kedah adalah negeri ketiga yang diambil tindakan untuk bertukar Menteri Besar yand dilantik ekoran keputusan Pilihanraya Umum ke-13 selepas Terengganu dan Selangor pada tahun sebelum ini.

Tidak dipastikan sama ada akan berlaku atau tidak lagi pertukaran Menteri Besar di negeri-negeri lain selepas ini sebelum Piliahnraya Umum ke-14 nanti.

Pelantikan Exco Kedah: Ahmad Bashah ikut cara MB Terengganu?

Mukhriz MahathirSebagaimana yang umum ketahui, Mukhriz Mahathir dilantik menjadi menteri Besar Kedah sebagai memenuhi janji Datuk Seri Najib Razak kepada rakyat Kedah jika rakyat memberikan peluang kepada UMNO/BN semula dalam pilihanraya umum ke-13.

Bila Datuk Seri Ahmad Bashah Md Hanipah telah diumumkan Menteri Besar Kedah yang baharu menggantikan Mukriz yang mengundurkan diri pada 3hb Februari dan beliau akan mengangkat sumpah pada 4hb Februari yang lepas, ramai pemerhati politik menjangkakan akan melakukan rombakan barisan exco kedah, setidak-tidaknya Ahamd Bashah akan menggugurkan yang dilihat memihak kepada Datuk Mukhriz Mahathir dalam krisis Menteri Besar selama beberapa minggu.

Tindakan Ahmad Bashah mengekalkan kesemua exco pada zaman Mukhriz menjadi Menteri Besar termasuk. mengekalkan tiga Exco yang dilihat setia dengan kepimpinan Mukhriz sebelum ini iaitu Datuk Aminuddin Omar, Datuk Suraya Yaacob dan Datuk Norsabrina Mohd Noor.mengejutkan banyak pihak.

Mungkin juga Ahmad Bashah melihat kepada tindakan yang dilakukan oleh Razif diTerengganu yang Berjaya mengawal pemberontakan ‘musuh-musuh politik dalaman ini dengan melekatakkanya di dalam kandang’ yang dikawal sendiri oleh beliau lebih baik daripada meletakkannya diluar kandang yang tak terkawal.

Bila Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu pada 12hb Mei, 2014, beliau kemudiannya mengekalkan semua exco yang dilantik oleh Menteri Besar terdahulu, Datuk Seri Ahmad Said.

Keadaan yang berlaku dalam UMNO ini dilihat tidak banyak berbeza dengan apa yang berlaku di Terengganu sebelum ini di mana hanya Menteri Besar Kedah dan Terengganu sahaja yang diganti tetapi mengekalkan semua exco dan UMNO /BN dilihat lebih mementingkan kestabilan politik parti mereka terlebih dahulu daripada kehendak politik mereka sendiri setelah dilantik sebagai Menteri Besar.

Berbeza dengan cara Azmin Momamed Ali (PKR) bila dilantik sebagai Menteri Besar Selangor pada 23hb September, 2014 menggantikan pendahulunya, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Beliau telah bertindak bukan sahaja menggugurkan 2 exco dari PAS sebelum itu, Dr Halimah Mohamad Ali dan Ustaz Salehin Mukyi tetapi ‘kouta’ exco PAS juga dikurang daripada 4 orang kepada 3 orang sahaja.

Bukan sahaja exco PAS yang ditukar, tetapi seorang exco PKR, Rodziah Ismail juga digugurkan dan digantikan dengan muka baru tetapi 3 exco DAP dikekalkan kerana Menter Besar mungkin tak berani ‘usik’ exco dari DAP.

Rakyat tidak ‘buta politik’ dan boleh faham kenapa DAP hendak sangat PAS di’keluar’kan dari kerajaan yang dibentuk oleh Azmin sebagai Menteri Besar. Tetapi rakyat memberikan peluang kepada Pakatan Rakyat dalam PRU ke-13 yang lepas adalah kerana kerajaan Pakatan Rakyat yang dibentuk di Selangor adalah masih lagi kerajaan majoriti Melayu/Islam bukannya kerajaan minoriti Melayu/Islam seperti di Perak yang tidak dapat kekal setahun pun.

Jika PAS berjaya dikeluarkan dari kerajaan Selangor,apa yang kononnya dinamakan kerajaan Pakatan Harapan campuran PKR-DAP-PAN menjadikan DAP akan menjadi’berkuasa penuh’ seperti yang berlaku diPerak pada tahun 2008 dahulu walaupun Azmin Ali (PKR) masih lagi menjadi Menteri Besar.

Advertisements

Filed under: Harakah, , , , , , , , , , , , ,

Yang Terbaik Untuk Zaid

Oleh ROZAID A. RAHMAN (rozaid@thestar.com.my)

MINGGU lalu penulis telah bertanya, bagaimakah kerjaya politik Datuk Mohd Zaid Ibrahim akan berakhir dalam PKR. Hari ini kita semua sudah memperolehi jawapannya – beliau mengisytiharkan keluar dari parti tersebut.

Langkah paling logika yang akan diambil oleh tokoh politik paling kontroversi tahun ini adalah untuk menubuhkan sebuah parti baru.

Hasrat untuk menubuhkan parti baru ini pun telah siang-siang lagi diumumkan oleh Zaid iaitu ketika beliau mengadakan roadshow di Kedah, Khamis lalu untuk menjelaskan kepada ahli-ahli PKR mengapa beliau bertindak menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden.

Kini segala-galanya bergantung kepada Pendaftar Pertubuhan. Secepat manakah proses pendaftaran parti politik baru yang akan diketuai oleh Zaid Ibrahim akan diluluskan.

Yang Terbaik Untuk Zaid

Semalam (Ahad), penulis membuat andaian di dalam kolum penulis di Mingguan Mstar bahawa apabila Zaid mengumumkan untuk menubuh parti baru yang akan dinamakan Keadilan Baru seandainya dipecat, ternyata itulah yang sedang dialu-alukannya. Ternyata andaian penulis silap.

Beliau tidak menunggu untuk dipecat sebaliknya beliau mengumumkan keluar dari Keadilan. Namun itulah yang disyorkan oleh penulis kepada Zaid semalam. Jalan keluar terbaik untuk Zaid adalah untuk dia meninggalkan parti itu dan tubuh partinya sendiri. Itu lebih baik dan itu lebih sesuai untuk orang yang berperwatakan sepertimana Zaid Ibrahim ini.

Ini kerana dia masuk parti orang yang dah bersarang dan bertapak lama dan cuba merubah parti itu ikut acuan dan cara pemikirannya. Anwar, Wan Azizah dan Azmin adalah PKR dan PKR adalah mereka. Mereka orang lama yang dah berjuang dan bercalar balar berperang ketika zaman reformasi dan zaman jatuh bangun PKR dulu tiba-tiba nak disuruh berhenti oleh Zaid. Mana ada jalan.

Paling senang buka parti baru sebagaimana yang dia sendiri tengah pertimbangkan itu. Penulis percaya, Pendaftar Pertubuhan boleh dengan segera mempermudahkan permohonan Zaid sekiranya dia membuat permohonan. Sehubungan dengan itu juga, Zaid boleh menggariskan piagam dan halatuju parti baru yang diterajuinya itu mengikut acuan dan kepercayaannya selama ini.

Angka Yang Mengugat

Bila berbuat demikian, dia tidak perlu lagi nak kena rujuk kepada pucuk pimpinan atau orang atas kerana dia yang paling atas. Pada masa yang sama, semua 3,988 penyokong Zaid yang sehingga dia menarik diri daripada bertanding telah memberi undi dan sokongan tidak berbelah bagi kepadanya boleh beramai-ramai keluar PKR dan sertai Keadilan Baru.

Jumlah itu pun dah cukup ramai dan ini belum termasuk lagi ahli di cabang-cabang lain yang belum sempat mengundi Zaid. Dengan jumlah undi asas 3,988 yang diterimanya, penulis berani membuat kesimpulan, jika hari ini Zaid mengisytiharkan tubuh parti baru, paling minima pun, tidak kurang daripada 6,000 orang anggota Keadilan yang akan keluar untuk turut serta bersamanya.

Itu kita cuma ambil angka konservatif belum termasuk lagi bukan ahli Keadilan yang menyokong cara politik Zaid yang serba berani ini. Campur sana campur sini, “satu Malaya” termasuk Sabah dan Sarawak, senang-senang Zaid boleh kumpul antara 10,000 hingga 15,000 ahli baru dalam tempoh satu minggu sahaja.

Ini adalah satu angka yang mengugat PKR sebenarnya. Maka tidak hairanlah “musuh politik” Zaid paling utama, Azmin Ali dengan segera pada hari Jumaat cuba “memujuk” Zaid agar tidak terburu-buru dalam langkahnya untuk menubuhkan parti baru. Azmin menasihati Zaid agar terus berjuang dalam PKR walaupun terdapat perbezaan pendapat dan cara berpolitik. Azmin lantas mengingatkan Zaid ketika dia menyertai PKR dahulu, ia adalah atas semangat bersama untuk meneruskan agenda melakukan perubahan dan reformasi.

Malangnya, Zaid tidak lagi berkongsi semangat dan citarasa yang sama kerana baginya, yang tidak sama ialah mereka bukan dia. Maka sebab itulah dia sedang ‘mengamuk’ sekarang

Filed under: News, , , , ,

‘Sudah sampai masa akui kita ini lemah’

DATUK Zaid Ibrahim mengadakan sidang akhbar di rumahnya semalam bagi menjelaskan mengenai tindakannya menarik diri bertanding jawatan Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan melepaskan jawatannya dalam parti. Berikut adalah sedutan sidang akhbar itu:

ZAID: Soal pemilihan kita telah timbulkan, bukan baru. Jadi, tak betul Anwar kata saya timbulkan sebab kalah di Sabah. Saya timbulkan ini sebelum saya nak bertanding.

Saya telah tulis surat dan minta penjelasan tertentu. Kita memerlukan pemilihan yang bersih kerana bukan hanya saya sahaja bertanding, ratusan calon yang bertanding.

Ini bukan agenda peribadi, jadi saya timbulkan ini sebelum buat keputusan. Kemudian timbulkan lagi semasa hari pertama pemilihan, pada masa itu saya mendahului.

Saya cakap jangan salah guna sistem, jangan buat penipuan. Tentang bukti, kalau dia tidak dapat bukti itu dalam tempoh dua bulan ini.

Semua orang tahu, dia sudah hilang sentuhan dengan parti, jadi saya rasa, kita telah banyak kemukakan bukti ini.
Undi lebih daripada ahli yang hadir. Orang tak hadir pun tandatangan dia ada. Ada kenyataan, yang datang mengundi bukan ahli tapi guna kad orang lain. Ada video orang tawarkan duit di Alor Gajah.

Saya mahu katakan begini, masalah yang kita hadapi sekarang dalam pemilihan PKR adalah manifestasi kelemahan Anwar itu sendiri.

Kita perlu terima hakikat dan ini bukan masa untuk nafi dan berdolak-dalik.
Jika anda nak membetulkan negara ini kita mesti jujur. Saya minta maaf, masalah ini saya terpaksa dedahkan kepada masyarakat.

Semua ini mendedahkan kita lemah, hakikatnya ialah cuma 6,000 ahli sahaja yang keluar mengundi, kita gagal. Saya mahu ubah kerana saya fikir PKR mampu bertindak lebih baik.

Kita tidak boleh ada pemimpin yang lemah yang hanya sentiasa menyalahkan pihak lain. 16 September, kita salahkan BN (Barisan Nasional)… hilang negeri Perak, kita salahkan BN… MP (ahli Parlimen) tinggalkan parti, kita salahkan BN.
Sudah sampai masa kita akui yang kita ini lemah, kerana kita membawa beban yang besar iaitu kepercayaan rakyat. Untuk PKR menjadi lebih baik, perlu ada kepimpinan baru, itu tidak semestinya saya. Ia akan memberi kekuatan baru, fokus baru. Sekurang-kurangnya siapa yang sanggup terima kelemahan ini dan mengatasinya.

Bukan kita tidak hargai sumbangan Anwar, kita hargai semua, tapi masa sudah berubah dan masalah sekarang juga berbeza.

Saya cadang jika PKR mahu terus maju, Anwar dan Azmin (Ali) mesti keluar kerana mereka adalah punca kepada segala masalah.

Saya mungkin tidak mendapat sokongan. Mungkin juga saya akan mendapat sokongan dan mungkin juga akan ada dakwaan saya buat semua ini untuk kepentingan diri sendiri.

Tapi kita tengoklah. Tetapi saya juga telah ke bawah dan ingin melihat kejayaan parti pembangkang yang kuat, nak tengok pakatan pembangkang yang kuat dan kerajaan akan jadi lebih bertanggungjawab.

Itu polisi saya, saya tak buat ini untuk menunjuk. Ada orang kata, jika saya tak dapat jawatan ini saya tarik diri. Bukan, saya ada visi untuk politik negara ini menjadi lebih baik.

Saya lakukan ini semua dengan nilai kebertanggungjawaban dan kejujuran. Saya tidak kritik parti kerana tidak dapat apa yang dikejar. PKR perlukan penyelesaian radikal bagi mengatasi segala masalah yang timbul hari ini. Harap apa yang saya katakan ini dapat difahami.

SOALAN: Kalau parti tangguhkan pemilihan, nak berpatah balik?
ZAID: Tidak. Masalah parti lebih dalam daripada semua itu. Jadi, Azmin patut disingkirkan. Anda tidak boleh, kerana kantoi di cabang ini, buat pemilihan sekali lagi. Kantoi di Kubang Pasu, buat lagi. Kantoi di Libaran, buat pemilihan semula.

Saya tidak nampak pendekatan itu berkesan. Sesiapa yang menyalahgunakan sistem mesti disingkirkan.

Adakah Anwar sudah tidak relevan dengan PKR dan politik tanah air?

ZAID: Saya fikir Anwar terlalu banyak isu peribadi. Selesaikanlah isu peribadi dulu. Azmin banyak masalah juga, jadi kedua-duanya perlu berundur dan biarkan PKR dipimpin dengan cara yang berbeza.

Sedia untuk berjumpa dengan Anwar?
ZAID: Boleh. Tapi saya akan cakap benda yang sama seperti yang saya kata hari ini.

Masalah bukti yang Anwar minta, boleh tunjukkan kepada media?
ZAID: Saya tunjuk dekat media, buat apa? Saya tunjuk dekat Bersih lah. Saya yakin Anwar tahu semuanya. Tak perlu tunjuk bukti, ahli pun tahu, semua orang tahu, calon pun tahu. Apa nak buktikan? Tapi kalau nak buktikan, saya akan buktikan kepada pihak yang bebas. Nak buktikan dekat dia buat apa?

Selain video, apa bukti lain yang Datuk ada?
ZAID: Laporan-laporan yang kita terima itulah bukti. Kita bukan polis nak pergi siasat, cuma yang kita ada laporan daripada ahli. Serah kepada mereka. Kalau tak mencukupi terserahlah kepada ahli. Tapi yang tak puas hati bukan saya seorang, semua calon. Yang puas hati cuma Azmin seorang sahaja.

Takkan kita semua reka bukti-bukti. Anwar perlu terimalah banyak masalah dalam parti. Beliau kena berdepan dengan masalah itu.

Kalau Azmin disingkirkan, apa tindakan Datuk?
ZAID: Kita bergantung kepada ahli. Tindakan saya macam ini, kita perlu melakukan pembersihan dalam parti. Kita perlu orang yang baik dalam parti. Kita perlukan dasar yang kukuh.

Sejauh mana kesetiaan Datuk pada parti?
ZAID: Kesetiaan saya pada parti sentiasa ada, tidak tergugat. Cuma, ada beberapa pemimpin lemah, itu yang tidak suka pada saya. Itu sahaja.

Datuk menyesal masuk PKR dengan segala penyelewengan, duit pun sudah habis banyak?
ZAID: Tidak. Kalau saya tak masuk, mana saya tahu semua ini?

Anwar kempen untuk Azmin, macam mana?
ZAID: Itulah salah satu puncanya masalah ini. Apabila Ketua Umum sudah memihak… kempen, beritahu ketua cabang… rosaklah. Tetapi Azmin dan Anwar ini baik, terpaksalah kempen.

Ada kemungkinan Datuk akan bersama dengan Mustaffa selepas ini?
ZAID: Tidak tahu apa tindakan beliau selepas ini. Dia pun berlapik tadi.

P.S Janapala (bekas Timbalan Setiausaha Agung PKR) dakwa secara terbuka Anwar bertanggungjawab atas segala penyelewengan?
ZAID: Saya tidak tahulah siapa di sebalik penipuan tetapi saya tahu ada penipuan. Mungkin Janapala ada bukti, tapi peliklah orang datang 50 orang undi 150 undi.

Datuk percaya Anwar terlibat?
ZAID: Saya tidak tahu. Saya peguam, saya perlu lihat pada bukti.

Ada kemungkinan calon lain akan mengikut jejak Datuk?
ZAID: Saya rasa begini. Mereka juga kecewa, semua calon yang bukan ‘line up’ Azmin kecewa. Tetapi apa yang mereka akan lakukan, saya tidak mahu buat spekulasi.

Notis rasmi?
ZAID: Tak apa, saya akan hantar surat kalau itu mereka mahu.

Isu di Libaran dan Sandakan?
ZAID: Benda-benda ajaib berlaku. Tong pengiraan undi berpindah randah, banyak yang tidak betul.

Filed under: News, , , , , , ,

Asri mohon maaf cadang Anwar ‘bersara’

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin memohon maaf atas pandangan sebelum ini yang mencadangkan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya “bersara politik.”

“Justeru, sebagai saudara Muslim, saya sekali lagi – seperti kenyataan awal – pohon kemaafan atas pandangan tersebut.

“Namun saya masih mempercayai pandangan itu ada kebenarannya, melainkan Allah SWT mendatangkan hal yang sebaliknya. Dia Maha Mengetahui segalanya,” katanya.

Bagaimanapun, beliau menafikan digunakan oleh akhbar Umno Utusan Malaysia dalam ‘perancangan’ untuk mencemarkankan nama baik Anwar sebagai ketua pembangkang.

Menyifatkan dakwaan ‘digunakan’ terhadapnya sebagai agak berat, Mohd Asri menjelaskan cadangannya supaya Anwar ‘bersara politik’ bukan berkaitan peribadi, sebaliknya pandangan politik yang berniat baik.

“Pada awal moderator (blog saya) Minda Tajdid sendiri pun risau (dengan pandangan saya). Saya minta siarkan kerana tiada isu peribadi, ia hanya pandangan tentang politik Malaysia.

“Maksud saya, tiada siapa gunakan saya ketika kenyataan ini keluar,” katanya sambil memberitahu tidak pernah memusuhi, bahkan simpati dengan keadaan Anwar sekarang.

Bercakap kepada pemberita di lobi Parlimen, Anwar hari ini mempersoalkan masa yang digunakan untuk menyerang dirinya dan naib presiden PKR Azmin Ali.

Anwar mendakwa terdapat kempen bersepadu di Utusan menggunakan Dr Mohd Asri dan lidah pengarang akhbar itu supaya beliau meletakkan jawatan.

Tidak di belakang Zaid, Mustaffa Kamil

Dalam surat terbukanya kepada Anwar petang ini, Dr Mohd Asri berkata, selain tajuk yang ‘garang’, laporan di Utusan sebelum ini daripada laman blognya dipetik dengan tepat.

“(Ia) bukan kenyataan eksklusif untuk mereka. Sebaliknya, The Malaysian Insider dan Malaysiakini mendapatkannya secara langsung dari saya.

“Maka, tiada perancangan antara saya dan Utusan,” katanya.

Menurut Mohd Asri lagi, beliau sendiri tidak tahu bahawa dua calon timbalan presiden PKR Datuk Zaid Ibrahim dan Mustaffa Kamil Ayub – yang turut dikaitkan dalam ‘perancangan’ itu – akan mengeluarkan kenyataan mengkritik Anwar dan PKR.

“Hal itu berlaku selepas beberapa hari dari kenyataan saya. Tentunya, saya tidak berada di belakang mereka,” kata Dr Mohd Asri.

Sambil mengakui kelebihan Anwar dalam politik – terutama dalam pemikiran Islam, pidato dan umur – Dr Mohd Asri yang juga pensyarah agama di Universiti Sains Malaysia (USM) itu perlu mengambil kira banyak persoalan lain.

SMS pada Anwar

“Salah satu unsur yang penting; kemampuan mengendali rakyat bawahan dan kemampuan mempengaruhi rakyat tentang idea yang dibawa.

“Jika hal itu mula merosot, maka tahap politik seseorang juga hakikatnya mula merosot,” jelas beliau lagi.

Selain itu, Dr Mohd Asri berharap apa yang berlaku tidak merosakkan hubungan sesama Islam dengan Anwar.

“Politik kepartian boleh datang dan pergi, namun hati nurani Islam kita mesti kekal abadi.

“Saya telah SMS secara peribadi kepada DSAI, agar tidak rosak hubungan Islamiah ini. Pandangan saya hanya untuk renungan politik, bukan isu peribadi,” katanya.

Filed under: News, , , , , , , , , , ,

Anwar Tak Mahu Layan Desakan Zaid Supaya Undur Diri

Oleh Dzulkarnain Taib 

AI39KUALA LUMPUR 9 Nov – Pandangan calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN), Datuk Zaid Ibrahim  supaya Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Naib Presiden, Azmin Ali  berundur merupakan pandangan peribadi beliau dan bukannya pandangan pimpinan parti
secara keseluruhannya.

Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen petang tadi berkata jika perkara itu dibuat secara konsensus maka ianya boleh dipertimbangkan.

“Ini kali pertama, saya mendengar pandangan beliau dan saya tidak perlu layan desakan tersebut,” ujar beliau.

Sementara itu, Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff dalam responnya berkata KEADILAN adalah parti reformasi dan jika rakyat mempercayai kata-kata Zaid, sepatutnya beliau memperolehi undi yang banyak.

“Bagi saya, rakyat tahu siapa yang sebenarnya yang membawa reformasi, KEADILAN sebagai parti dan juga perubahan di Malaysia secara amnya.

“Pengiktirafan itu bukan daripada peringkat tempatan malahan juga di peringkat antarabangsa,” tegas beliau.

Yusmadi turut meminta supaya Zaid bermuhasabah diri dan melihat kembali di mana silapnya kerana menurutnya perkara itu belum terlambat untuk diperbetulkan.

“Kenapa perlu merosak dan mengkusutkan keadaan, beliau sepatutnya bermuhasabah daripada menyalahkan orang lain,” ujar Yusmadi.

Manakala Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid yang tidak berpuas hati dengan tindakan Zaid supaya Anwar berundur mempersoalkan siapa beliau untuk membuat desakan tersebut.

“Siapa dia untuk mendesak Datuk Seri Anwar bersara, dia baru berapa hari dalam parti sedangkan saya sudah 12 tahun dengan parti pun tidak  berani cakap begitu.

“Umum tahu, Anwar merupakan penyebab kebangkitan 82 kerusi yang telah kita tawan pada Pilihan Raya Umum ke-12 lalu,” kata beliau.

Abdullah Sani dalam kenyataan juga menyelar sikap Zaid yang sepatutnya memberikan sumbangan kepada parti tetapi perkara yang berlaku  katanya adalah sebaliknya.

“Beliau langsung tidak menyumbang kesan baik kepada parti malahan kata-kata yang dikeluarkannya merosakkan fikiran anggota parti.

“Bagi saya, dia berhak berkata apa pun tetapi saya sebagai ahli parti merasakan ia merupakan satu kenyataan yang tidak bermoral, dan orang yang kecewa.

Justeru, beliau meminta supaya Zaid mengambil apa sahaja tindakan yang dirasakan perlu dan jika ingin keluar parti, ianya sangat dialu-alukan kerana parti katanya tidak perlukan orang seperti itu.

Sebelum itu, Zaid dalam sidang medianya pagi tadi terus membidas kepimpinan PKR berkata Anwar dan Azmin mesti berundur kerana mereka punca segala masalah (dalam KEADILAN).

Zaid dalam kenyataannya berkata Azmin perlu menarik diri daripada pemilihan jawatan timbalan presiden yang sedang berlangsung manakala Anwar pula harus berundur daripada kepimpinan parti

Sumber : Suara Keadilan

Filed under: News, , , , , , , ,

Zaid desak Anwar, Azmin berundur

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

PETALING JAYA 9 Nov. – Segala permasalahan yang timbul dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) termasuk kekalutan pada pemilihan parti yang menyaksikan pelbagai aktiviti penyelewengan serta penipuan berleluasa, adalah manifestasi kelemahan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Datuk Zaid Ibrahim berkata, kelemahan Anwar terbukti apabila beliau hanya pandai menyalahkan Barisan Nasional (BN) apabila misi 16 September gagal, ahli Parlimen keluar parti selain kehilangan pentadbiran negeri Perak, sedangkan semua perkara berlaku berpunca daripadanya.

Selain itu, beliau mendakwa kelemahan Anwar juga semakin terserlah apabila hanya 6,000 ahli parti keluar mengundi dalam pemilihan PKR dan pada masa yang sama parti itu kini dilihat semakin tidak bermaya untuk menjadi sebuah parti pembangkang yang kuat.

Sehubungan itu, beliau yang baru mengumumkan penarikan diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden mendesak supaya Anwar bersama ‘anak emasnya’, Azmin Ali berundur daripada PKR kerana kedua-duanya disifatkan sebagai punca kepada segala masalah.

“Masalah yang kita hadapi sekarang adalah manifestasi kepada kelemahan Anwar sendiri, justeru itu jika PKR mahu menjadi lebih baik, kita perlu kepimpinan baru yang mampu memberi kekuatan, nafas serta fokus yang baru bagi mengatasi kelemahan-kelemahan parti.

“Anwar dan Azmin mesti berundur daripada parti kerana mereka adalah punca kepada segala masalah, kita perlu terima hakikat ini dan sekarang bukan masa untuk berdolak-dalik,” katanya pada sidang akhbar di kediamannya di Tropicana Golf & Country Resort di sini hari ini.

Sidang akhbar yang diadakan bagi menjelaskan keputusan beliau menarik diri daripada bertanding timbalan presiden itu turut dihadiri bekas pesaingnya, Mustaffa Kamil Ayub; calon Naib Presiden, N. Gobalakrishnan serta puluhan penyokong setianya.

Semalam, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu mengejutkan banyak pihak apabila mengumumkan menarik diri kerana kecewa dengan sikap pucuk pimpinan yang secara aktif membenarkan penyelewengan dan penipuan undi, selain turut melepaskan semua jawatannya dalam PKR.

Zaid berkata, sudah tiba masanya parti itu memerlukan pendekatan yang radikal kerana Anwar dan Azmin terlalu ‘bermimpi’ sehingga menyebabkan parti itu hilang fokus dan kelihatan tidak bermaya untuk terus memperjuangkan prinsip keadilan seperti yang dilaungkan.

“Semua ini mendedahkan bahawa kita sebenarnya lemah dan saya mahu ubah keadaan ini. Saya fikir PKR sebenarnya boleh dan berkemampuan untuk menjadi lebih baik tetapi bukannya dengan pendekatan hanya pandai menyalah orang lain.

“Kita tidak boleh ada pemimpin lemah… 16 September kita salahkan BN, terlepas Kerajaan Negeri Perak kita salahkan BN, ahli Parlimen meninggalkan parti kita salahkan BN. Sudah tiba masanya kita akui kita ini sebenarnya yang lemah,” jelasnya.

Dalam pada itu, Zaid mahu pencalonan Azmin dibatalkan kerana dakwanya terdapat banyak bukti bahawa ‘anak emas’ Anwar itu menyalah guna sistem pemilihan selain bertanggungjawab atas segala penyelewengan dan penipuan undi di sepanjang pemilihan berlangsung.

Sambil menyelar sikap berpura-pura Anwar, beliau berkata, adalah mustahil bekas Timbalan Perdana Menteri itu tidak mengetahui tentang penyelewengan dan penipuan yang berlaku kerana seluruh ahli akar umbi bercakap mengenai perkara tersebut.

“Kalau dalam tempoh dua bulan ini Anwar kata dia tidak tahu tentang penyelewengan dan penipuan, saya fikir dia sudah hilang sentuhan dengan parti,” katanya.

 Sumber : Utusan Melayu

Filed under: News, , , , , , , ,

PRK Batu dan Siputeh: Polemik yang disengajakan?

Oleh: Suhaimi Al-Maniri

Tindakan Hakim Mahkamah Tinggi pada 17hb Jun lalu menurunkan denda 6 bulan penjara dan denda RM 3,000 yang dibuat oleh Mahkamah Majistret pada Oktober tahun lepas kepada denda RM 2,000 atau 2 bulan penjara telah menjadi polemik baru sama ada kerusi Batu kosong atau pun tidak?

Pertikaian pada masa ini adalah tertumpu pada kesan denda tersebut ke atas kerusi Tian Chua memandangkan Perkara 48 perlembagaan persekutuan menetapkan bahawa kerusi seseorang wakil rakyat boleh dibatalkan oleh mana-mana mahkamah sekiranya didenda “tidak kurang daripada RM 2,000”. 

Cadangan mudah Timbalan Speaker Parlimen, jika Tian Chua masuk penjara selama dua bulan sudah tentu kerusinya selamat sebab hukuman itu adalah denda RM 2,000 atau penjara dua bulan.

Karpal Singh dilaporkan memberitahu media di mahkamah Jalan Duta, pada tahun 1975, Ahli parlimen DAP terpaksa mengosongkan kerusi Menglembu selepas dipenjarakan 6 bulan dan didenda RM 2,000.  Dalam kes Tian Chua, Hakim Mahkamah Tingi, Dato’ Ghazali Cha menyebut Tian Chua didenda RM 2,000 atau 2 bulan penjara untuk mengelakkan diadakan pilihanraya kecil parlimen Batu.

Sementara itu beberapa pakar perlembagaan seperti Professor Undang-undang Dr Aziz Bari, bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Dato’ NH Chan dan peguambela Karpal Singh tetap mengatakan kerusi Parlimen Batu itu mesti dikosongkan jika denda yang dikenakan itu RM 2,000.

Ini jelas dalam Artikel 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan menyebut seseorang ahli parlimen gugur jika beliau dihukum penjara tidak kurang dari setahun atau denda tidak kurang RM 2,000.  Apa yang hendak dibelit lagi?

Dr Aziz Bari menyebut “dalam kes Tian Chua, dia didenda RM 2,000. Orang biasa yang tidak belajar undang-undang pun tahu maksud ‘tidak kurang daripada dua ribu’.. Dan saya pun pelik kenapa soal mengelakkan pilihanraya kecil disebut oleh hakim Dato’ Ghazali Cha” 

Bagi Professor undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu, hakim patut mengelakkan meletakkan mahkamah dalam kontroversi. Bukan kerja hakim untuk mengatakan bahawa pilihanraya kecil patut diadakan ataupun tidak. Kerana kesilapan hakim berkenaan seluruh Negara menjadi kelam kabut.  

Pada saya, sepatutnya dalam kes Tian Chua ini, hakim berkenaan tidak perlu menyebut untuk mengelakka mengadakan pilihanraya kecil atau tidak. Jika beliau tidak mahu pilihanraya kecil diadakan, denda sahaja RM 1,999. Tidak jadi polemik yang berpanjangan.

Tindakan beliau menetapkan RM 2,000 itu lah menyebabkan berlakunya polemik, melainkan beliau hendak perkara ini dipolemikkan walaupun Tian Chua diberikan tempoh selama 14 hari untuk merayu keputusan Mahkamah Tinggin itu yang menetapkan denda sebanyak RM 2,000 atau 2 bulan penjara atas kesalahan menggigit polis.

Begitu juga dengan satu lagi keputusan mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengistiharkan kerusi DUN Kota Siputeh kosong dan membuka laluan kepada pilihanraya kecil jika penyandangnya, Datuk Abu Hasan Sarif dari UMNO/BN gagal dalam rayuannya.   

Kedua-dua kerusi ini menjadi polemik, sama ada diadakan pilihnaraya kecil atau tidak di kedua-dua kerusi berkenaan  kerana kedua-dua penyandangnya membuat rayuan dan mahkamah pula mengambil masa yang lama untuk membuat keputusan.

Jika keputusan dibuat selepas bulan April tahun depan, bermakna jika kerusi tersebut kosong, pilihanraya tidak perlu diadakan. Ini adalah pilihan yang mungkin ditunggu-tunggu setelah 10 pilihanraya kecil diadakan selepas PRU ke-13 tidak memihak kepada an BN kecuali Batang Ai (Sarawak), Bagan Pinang (Negeri Sembilan) dan Hulu Selangor (Selangor) sahaja.

Sebaliknya BN kecundang di Permatang Pauh (Penang), Penanti (Penang), Permatang Pasir (penang), Kuala Terengganu (Terengganu), Bukit Gantang (Perak), Bukit Selambau (Kedah) dan Sibu (Sarawak).

Sebab itu SPR tidak bersedia mengadakan pilihanraya kecil walaupun  beberapa kerusi telah diisytiharkan kosong oleh Speaker DUN seperti Behrang dan Changkat Jering serta Jelapang oleh Speaker DUN Perak sebelum ini. 

Disebalik Rombakan Kepimpinan PKR Selangor

Rombakan kepimpinan PKR Selangor pada hujung minggu lepas sekali lagi mencetus polemik bila Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor mengosongkan kerusi Pengerusi, Majlis Kepimpinan PKR Negeri Selangor dan diambil aliih oleh Azmin Ali, Naib Presiden PKR.

Menjelang beberapa bulan lagi pemilihan kepimpinan PKR, kita tidak pasti apa percaturan politik PKR dan Anwar Ibrahim sendiri dalam hal ini. Media perdana pro BN membuat serangan psikologi kepada rakyat bahawa PR khususnya PKR sedang bergolak dan tidak boleh diberikan pengharapan untuk memerintah.

Apa yang dilakukan oleh PKR ini bukanlah sesuatu yang ganjil dalam percaturan politik. Cuba lihat kepada UMNO yang menjadi tunjang BN. Kepimpinan mereka juga caca-merba. Kenapa tidak lantik Datuk Ahmad Said yang menjadi Menteri Besar Terengganu sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu tetapi melantik Datuk Hishamuddin Tun Husein, Naib Presiden UMNO dari Johor sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu.     

Sepatutnya bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Khir Toyo yang tidak dilantik semula sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor melihat dahulu kepada kepimpinan UMNO yang caca merba, bukan sahaja di Terengganu yang diperintah oleh UMNO/BN, malah kecelaruan ini merebak kepada negeri yang diperintah oleh kerajaan Pakartan Rakyat termasuk di Selangor, Wilayah Persekutuan, Kedah dan Pulau Pinang sebelum membuat komen terhadap rombakan kepimpinan PKR Selangor.

Bagi negeri yang dikuasaia Pakatan Rakyat, hanya di Kelantan sahaja UMNO mempunyai pemimpin mereka sendiri untuk menerajui Perhubungan Negeri tersebut. Di Selangor, UMNO terpaksa mendapatkan khidmat Datuk Seri Najib Tun Razak, Presiden UMNO sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO disebabkan UMNO Selangor telah ketandusan pemimpin yang berwibawa. Begitu juga UMNO Wilayah Persekutuan terpaksa diserahkan kepada Tan Sri Muhyidin Yassin, Timbalan Pressiden UMNO.   

Manakala Datuk Ahmad Zahid Hamidi, Naib Presden UMNO dihantar menerajui Perhubungan UMNO Pulau Pinang dan Datuk Shafie Apdal pula menerajui Perhubungan UMNO Kedah.  

Artikel ini diterbit untuk akhbar Siasah

Filed under: Siasah, , , , , , , , ,

Anak Ghafar Baba sokong Zaid

Oleh Jimadie Shah Othman
 
Ramai yang terkejut dengan kehadiran anak bekas timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba ke pentas PKR bersama ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim malam semalam.

Dalam ceramah perdana Pakatan Rakyat di Felda Sungai Buaya, Tamrin, anak tokoh besar Umno itu tidak berceramah, sebaliknya duduk di atas pentas bersama pemimpin lain gabungan pembangkang.

Bagaimanapun, kehadirannya dilihat cuba digunakan sepenuhnya oleh Pakatan apabila Anwar sendiri memperkenal dan memuji kehadiran Tamrin bagi “bersama-sama” mereka dalam ucapannya.

“Ini kawan lama waktu kami dalam Umno dulu… waktu (dalam Umno) dulu-dulu,” katanya kepada lebih 5,000 pengunjung dalam ceramah di kawasan kubu kuat BN.

Tamrin (gambar : ehsan blog Tinta Merah) yang kemudiannya bangun dan tunduk sedikit kepada penyokong Pakatan mendapat tepukan bergemuruh.

Bapa beliau, Tun Ghafar – yang mendapat jolokan ‘ahli Umno yang setia’ – sebelum ini pernah pernah mempunyai hubungan yang ‘tegang’ dengan Anwar apabila dicabar pengasas Angkatan Beliau Islam Malaysia (Abim) itu bagi merebut kerusi timbalan presiden Umno lama dahulu.

Ghafar yang mempunya rekod tanpa kalah – sama ada dalam pilihan raya atau pemilihan parti – bagaimanapun menarik diri apabila Anwar yang mendominasi pencalonan bertanding yang jauh melebihinya.

Tamparan balas

Turut berceramah malam semalam ialah Naib Presiden PKR Azmin Ali, Setiausaha Agung Saifuddin Nasution.

Musryidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat yang turun pertama kali ke Hulu Selangor malam semalam bagaimanapun gagal turut serta, difahamkan disebabkan keletihan.

Sementara itu, Saifuddin berkata, ketika terdapat segelintir pemimpin PKR yang melompat, kehadiran Tamrin mampu memberikan tamparan balas kepada BN.

“Kehadirannya malam ini membawa satu mesej, di sebalik tindakan keluar parti daripada beberapa pemimpin sebelum ini,” katanya ketika ditemui pemberita ceramah selepas tamatnya ceramah tengah malam tadi.

Menjawab soalan, ahi parlimen Machang itu berkata, kehadiran Tamrin tidak dirancang, sebaliknya ia merupakan hasratnya sendiri.

“Kamu boleh tengok sendiri. Dia datang sendiri, dia balik pun sendiri. Tiada yang ambil, tiada yang hantar. Tiada sebarang sambutan bunga manggar,” jelas Saifuddin.

Bergegas pulang

Ditanya sama ada Tamrin telah menyertai parti, setiausaha agung PKR itu berkata, perkara itu hanyalah “formaliti semata-mata”.

“Saya belum semak rekod di pejabat (setiausaha agung),” katanya.

Usaha pemberita mendapatkan ulasan Tamrin selepas ceramah bagaimanapun gagal apabila beliau terus bergegas pulang selepas tamat ceramah.

Dalam ceramah tersebut juga, bekas ahli parlimen Sungai Besi daripada MCA Farn Seong Than (dipilih pada 1974) turut hadir menyatakan sokongan.

Terdapat juga penyerahan borang keahlian daripada 20 ahli jawatankuasa Pemuda Umno Telok Kemang, Bagan Pinang.

Bercakap kepada pemberita, Farn berkata keluar daripada MCA kerana hilang kepercayaan kepada kepimpinan baru parti Cina itu selepas Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dipilih sebagai presiden yang baru

Filed under: News, , , , , , , , , , , , , , ,

Azmin cabar Umno bukti perangai negatif Zaid

Oleh G. Manimaran

HULU SELANGOR, 17 April — Naib Presiden PKR Azmin Ali sambil menyangkal andaian bahawa hubungannya dengan Datuk Zaid Ibrahim dingin, mencabar Umno membuktikan calon Pakatan Rakyat (PR) itu mempunyai perangai buruk termasuk minum arak.

“Kalau ada bukti, buktikan… apakah Najib tiada akhlak tidak baik, pemimpin-pemimpin Umno ada perangai baik (sahaja),” kata beliau ketika ditemui di Kompleks Serba Guna Sukan di sini, tempat berlangsungnya penamaan calon pilihan raya kecil kerusi Parlimen Hulu Selangor hari ini.

Ketika ditanya sama ada beliau akan meminta Umno agar membuktikan bahawa Zaid mempunyai perangai buruk sebagaimana didakwa mereka, Azmin memberitahu, pihaknya sudah banyak kali membuat cabaran termasuk soal APCO.

“Banyak yang kita sudah buat cabaran termasuk APCO… tak jadi apa-apa pun,” katanya.

Ketua Umum PR Datuk Seri Anwar Ibrahim membawa isu APCO Worldwide ke Dewan Rakyat tiga minggu lalu, mempertikaikan peranan firma itu dalam merangka konsep 1Malaysia.

Zaid (tengah) berjabat tangan dengan penduduk Hulu Selangor hari ini. – Gambar oleh Jack Ooi

Firma itu didakwa mempunyai kaitan dengan pembentukan konsep One Israel.

Azmin, Ahli Parlimen Gombak juga mempersoalkan mengapa sekarang pemimpin-pemimpin hendak mempersoalkan “sikap dan perangai” Zaid sedangkan beliau sudah laa berada lama parti itu.

“Mengapa sekarang apabila beliau berada dalam Keadilan baru hendak mempersoalkan Datuk Zaid,” katanya.

Menjelaskan hubungan dengan Zaid yang didakwa tidak baik, Azmin tidak menafikan beliau mempunyai perbezaan pendapat dalam banyak isu tetapi pendirian itu sentiasa dinyatakan dalam mesyuarat PKR.

“Tetapi apabila parti membuat keputusan, saya patuh dengan apa yang diputuskan,” katanya.

Menjawab soalan beliau tidak hadir pada majlis pengumuman calon PR di Serendah Selasa lalu, Azmin memberitahu, ia tidak harus dianggap yang beliau tidak bersetuju dengan pemilihan Zaid sebagai calon.

“Saya secara kebetulan kena berada di Shah Alam kerana sidang Dewan Undangan Negeri dilanjutkan sehingga malam, sebagai pengerusi kelab penyokong kerajaan saya kena berada di Dewan,” katanya.

Azmin berkata, beliau menyokong pemilihan Zaid sebagai calon kerana bekas menteri Kabinet itu merupakan yang terbaik daripada 10 nama yang ditimbangkan oleh parti.

Dalam pada itu, Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim pula berkata, Zaid sudah banyak berubah dan tidak wajar menimbulkan perkara berkenaan.

“Ya, saya kisah Zaid telah berubah daripada tatacara, tatatertib ini.

“Kalau nak tengok karektor seseorang, kita kena tengok orang itu dari kecil sampai jadi datuk.

“Umno tidak boleh guna isu ini sebagai bahan kempen, ramai yang tahu bahawa orang Umno pun ramai tergolong dalam hal ini (minum arak),” kata Khalid, yang merupakan pengarah jentera pilihan raya kecil bagi PKR.

Pengerusi PKR Selangor ini berkata, jika isu Zaid menjadi satu masalah adakah umat Islam akan menolak saudara baru yang pernah makan khinzir dan minum arak apabila mereka masuk Islam.

Malah kata Khalid, jika pengundi kawasan Kota Baru yang konservatif boleh menerima beliau wakil rakyat enam tahun lalu, tiada sebab beliau tidak akan diterima di kawasan Hulu Selangor.

Sumber : Malaysia Insider

Filed under: News, , , , , , , , , , ,

Anwar ada saham 2 juta??

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan bekas setiusaha sulitnya Anuar Shaari bahawa beliau memiliki saham jutaan ringgit ketika menjadi Menteri Kewangan.

Sehubungan itu, Anwar meminta bekas setiusaha sulitnya itu mendedahkan dokumen pemilikan saham bernilai RM2 juta yang kononnya dimilikinya seperti yang didakwa.

“Saya kata, saya minta kalau betul, saya pun hendak saham itu. Saya kata kalau betul ada, kenapa dia simpan? Kalau saham saya, bagi kepada saya lah. Kalau tidak kita ambil tindakan undang-undang”.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai tindakan bekas setiausahanya membuat laporan polis di Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman pagi tadi.

Memetik laporan Berita Harian Online, Anuar membuat laporan polis tersebut berhubung pemilikan saham berjuta ringgit membabitkan bekas ketuanya itu.

Laporan berkenaan menyebut, Anuar mempunyai dokumen pemilikan saham bernilai RM2juta membabitkan Anwar; isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail; dan Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali sewaktu Anwar menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri.

Sehubungan itu Anwar berkata, toleransi yang diberikan oleh beliau kepada setiap pertuduhan yang dilemparkan membuatkan ramai pihak mengambil kesempatan mengada-adakan cerita terhadapnya.

“Hendak saman pun tak sampai hati tapi kalau tidak saman terus begitu. Kalau betul ada, mengapa saham itu tidak ada di tangan saya?”.

Menurutnya lagi, beliau percaya terdapat media-media tertentu di negara ini yang bekerjasama dengan UMNO-Barisan Nasional demi terus mencalarkan imejnya.

“Sebenarnya beberapa orang ini memang diupah untuk Berita Harian, The Star dia memang bekerjasama dengan UMNO untuk buat kenyataan bergilir. Oleh itu orang ini yang dia yakin dia boleh boleh menang dalam mempengaruh sistem pendakwa, polis, hakim, maka dia rasa dia boleh bebas” ujarnya lagi. -TVS

Filed under: News, , , , , ,

Hasil Karya

HARAKAH sebagai media dakwah : Satu analisis

Archives

Categories